Toksyczny związek- jak go rozpoznać i się z niego uwolnić?




27 cze , Jagoda Wojciechowska
Tagi: Trudności w bliskich związkach i relacjach,


Toksyczny związek – definicja

 

Toksyczny związek to relacja, która zamiast dawać nam energię - zabiera ją. Partnerzy zamiast się wspierać i doceniać, wzajemnie się poniżają i krzywdzą.

Taka toksyczna relacja wcale nie musi oznaczać, że w związku dochodzi do wybuchów i spektakularnych kłótni. Często ta destrukcyjność związku jest utajona i ciężko ją wykryć. Może przejawiać się budowaniem w partnerze ciągłego poczucia winy bądź utrzymywaniem go w przeświadczeniu, że jest gorszy. Taka przemoc emocjonalna jest gorsza od przemocy fizycznej i niesie ze sobą wiele długofalowych konsekwencji.

 

Czy jestem w toksycznym związku – czyli jak rozpoznać toksyczną relację?

 

Jest wiele oznak toksycznego związku, można by o nich pisać i wymieniać je godzinami. Jedna z pisarek - Yvette Bowlin tak przedstawiła oznaki toksycznej relacji:

1. Wygląda na to, że niczego nie robisz wystarczająco dobrze.

2. Wszystko kręci się wokół niego/niej, nigdy wokół Ciebie.

3. Zauważasz, że przy danej osobie nie jesteś w stanie w pełni cieszyć się życiem.

4. Czujesz się nieswojo, będąc po prostu sobą.

5. Masz ograniczane, a może nawet zabronione, samorozwój i jakiekolwiek zmiany.

 

Jeśli zauważasz u siebie chociaż jeden z wyżej wymienionych objawów, wsłuchaj się w samego siebie i kontroluj czy relacja, w której jesteś, jest dla ciebie dobra. Czy niesie ze sobą pozytywne konsekwencje czy raczej ciągnie cię w dół.

 

Jak uwolnić się z toksycznego związku?C:\Users\Jagoda\Desktop\do artkułow\toksyczne związki\heart-1463424_960_720.jpg

Pewnie w tym momencie właśnie sobie zadajesz pytanie: Czy da się uwolnić od toksycznego partnera? Przeglądając wiele artykułów i badań na temat toksycznych relacji, doszłam do przekonania, że z takiej relacji można się uwolnić w 5 krokach:

  1. Przeanalizuj negatywne zachowania z przeszłości. Pierwszy krok jest zawsze najtrudniejszy. Wymaga obiektywnej oceny tego, jak czujesz się w związku. Zdystansuj się do tego, a następnie odpowiedz sobie na pytania: Jak się czuję, gdy jesteśmy razem, jestem przybity/a czy rozpiera mnie energia? Czy czas z nim/nią spędzony pozostawia we mnie złość, radość czy rozczarowanie? Czy czuję, że muszę spędzać z nim/nią czas? Kto jest dawcą, a kto biorcą w tym związku? Czy w ogóle jego/ją lubię?

  2. Odpowiedz sobie na pytanie: Jak obecnie się czuję? Ten krok rozpocznij od nazwania korzyści płynących ze związku. Każda relacja posiada element odpłaty, czyli coś dajemy i coś dostajemy. Jeżeli tego elementu nie ma, nie powinnaś/powinieneś tkwić w tym związku. Wielu z nas niechętnie zastanawia nad korzyściami płynącymi z toksycznej relacji. Dlatego tak ważne jest, aby się nad tym pochylić i drążyć tę kwestię. Zadaj sobie pytanie: Czy on/ona w jakiś sposób sprawia, że czuję pozytywne emocje czy raczej czuję się winna/y?

  3. Rób to, co daje Ci szczęście. W taki sposób najłatwiej zapełnić pustkę po zerwanej znajomości. Zacznij robić to, co daje Ci radość, poprawia nastrój, np. odnów kontakty ze znajomymi, idź na siłownię, maluj czy medytuj. Ważne, aby dana czynność sprawiała Ci radość, ale cały czas pamiętaj, że nie chcesz czuć się jak wcześniej.

  4. Otaczaj się pozytywnymi ludźmi. Dokonaj mądrego wyboru tego z kim spędzasz czas.

  5. Zamień negatywną przeszłość na pozytywną przyszłość. Przeanalizuj toksyczne relacje z przeszłości i wybacz sobie popełnione błędy. Pamiętaj, że zasługujesz na miłość, by zbudować lepszą przyszłość samemu sobie.

Podsumowanie

 

Każdemu z nas ciężko jest obiektywnie ocenić jakość naszych relacji, często bronimy się przed tym, gdy ktoś ocenia nas czy naszego partnera. Gdy kogoś kochamy, chcemy, żeby było idealnie albo żeby tak myśleli inni. Natomiast trzeba zadać sobie pytanie czy naprawdę warto zatracać się dla drugiej osoby. Zawsze trzeba zdystansować się do danej relacji i obiektywnie zastanowić się nad jej jakością. Zawsze można wyjść z toksycznego związku, choć nie jest to łatwe i wymaga od nas wiele pracy.

 

Źródła:

J. Jankiewicz „TOXIC 2: Jak poradzić sobie z miłością, która Cię niszczy”

B. Wojciszke „Psychologia miłości”

S. Tierneya, J. R.E. Foxb,c „Trapped in a toxic relationship: comparing the views of women living with anorexia nervosa to those experiencing domestic Violetce”

https://tinybuddha.com/blog/5-signs-youre-in-a-toxic-relationship/ by Yvette Bowlin,www.tinybuddha.com(link is external)

https://markmanson.net/toxic-relationship-habits#.li3j89:



Autor
Jagoda Wojciechowska
Zobacz profil

KONSULT.EXPERT
TWÓJ OSOBISTY
SPECJALISTA ONLINE

najnowsze artykuły