Suplementy jako swoista ochrona przed chorobami psychicznymi




02 mar , Paulina Pawełczyk
Tagi:


Suplementy jako swoista ochrona przed chorobami psychicznymi

 

    Spadek samopoczucia, obniżony nastrój, brak chęci do pracy, zmęczenie. To wszystko mogą być objawy zaburzeń psychicznych. Gdy doświadczamy takich stanów często zastanawiamy się nad ich przyczyną. Upatrujemy jej zazwyczaj w nadmiarze obowiązków, nerwowym okresie w pracy, trudnej sytuacji w domu. Jednak powód takiego samopoczucia może okazać się zupełnie inny.

Te  objawy mogą być związane z niedoborem podstawowych witamin i minerałów.

    Nie od dziś wiadomo, że pierwiastki takie jak magnez, potas, żelazo czy wapń są najważniejszymi minerałami w naszym organizmie. Regulują większość procesów fizjologicznych co sprawia, że wpływają na wiele funkcji w naszym ciele. Są odpowiedzialne za prawidłową prace naczyń krwionośnych, mięśni, serca, ale, co ważne z perspektywy tego artykułu, również układu nerwowego. Pierwiastki te są bardzo istotne w utrzymaniu prawidłowej równowagi fizjologicznej. Ich niedobory prowadzą do zaburzeń funkcjonowania poszczególnych układów naszego organizmu.  Jednak jak się również okazuje

brak określonych pierwiastków i minerałów może zwiększać ryzyko wystąpienia chorób i zaburzeń psychicznych.

    Wiele pierwiastków i związków chemicznych jest odpowiedzialnych za utrzymanie równowagi funkcjonalnej poszczególnych obszarów mózgowych. Ich występowanie wpływa na poziom poszczególnych hormonów w mózgu takich jak dopamina, serotonina czy noradrenalina. Niedobór tych pierwiastków lub związków chemicznych może w znaczy sposób zaburzać poziom hormonów co wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia depresji, zaburzeń lękowych, długotrwałego stresu, niepokoju czy zaburzeń snu.

 

Jak określone pierwiastki i minerały mają się do zdrowia psychicznego?

 

Witaminy na depresje?

Zdaję sobie sprawę, że podtytuł tego akapitu może budzić kontrowersje. Okazuje się jednak, że objawy depresyjne mogą być skutkiem niedoboru określonych witamin i pierwiastków.

    Depresja według DSM- V klasyfikowana jest jako zaburzenie nastroju. Jest również jedną z najczęstszych chorób występujących u ludzi w różnym wieku. Szacuje się, że choruje na nią ok 4% populacji.  Objawia się obniżeniem nastroju, przygnębieniem, barkiem motywacji, zaburzeniami snu i łaknienia. Istnieje wiele dowodów na to, że występowaniu depresji towarzyszą zmiany w gospodarce chemicznej organizmu oraz w strukturach mózgowych. Mówi się, że depresja może być wywołana zaburzeniami przekaźników monoaminowych takich jak: dopamina i serotonina.


 

Witamina D na depresję.

    Brzmi zaskakująco.  Do tej pory wiązano tą witaminę z kolorytem naszej skóry. Jednak wiele obecnych badań wykazało związek między niedoborem witaminy D, a objawami depresji. Jej znaczne deficyty obserwuje się u ludzi zamieszkujących tereny północne, gdzie jest zdecydowanie mniejsza ekspozycja na słońce, które ,jak wiadomo, jest jednym z największych źródeł tej witaminy. Badania naukowców z UT Southern Medical Center ukazują dane, które stwierdzają, że niski poziom witaminy D może wpływać na rozwój depresji. Okazuje się również, że prawdopodobieństwo rozwinięcia się choroby przy niedoborze witaminy D jest większe u osób, którzy mieli już do czynienia z jej objawami.  

 

Witaminy z grupy B, a depresja.

    Bardzo ciekawą teorię na temat przyczyn i leczenia depresji podaje dr Andrew Saul, który wraz z psychiatrą Abramen Hofferem upatrują objawów tej choroby w niedoborze witamin z grupy B, głownie B3. W swojej książce „Niacin – The Real Story”, opisują badanie, które wykazuje znaczny deficyt tej witaminy u osób cierpiących na depresje. Okazuje się, że odpowiednia jej dawka w połączeniu z psychoterapią znacznie zwiększa prawdopodobieństwo wyzdrowienia. Inne badania również pokazują związek między niedoborem witamin z grupy B, a nasileniem i występowaniem objawów depresyjnych.

 

Niedobory magnezu, jedną z przyczyn depresji.

Na występowanie depresji może mieć wpływ niedobór niektórych pierwiastków. Istnieje wiele badań, które mówią, że osoby cierpiące na to zaburzenie mają znaczny deficyt magnezu. Jedno z nich w jasny sposób pokazuje, że objawy depresyjne są powiązane z brakiem tego pierwiastka.     Magnez  jest odpowiedzialny za regulację pracy wielu układów w ciele człowieka, w tym układu nerwowego. Reguluje on między innymi poziom serotoniny w organizmie, która odpowiada za nastrój, co jest kluczowe w leczeniu depresji.

Na nasilenie objawów depresyjnych ma również wpływ innych pierwiastków takich jak cynk czy chrom. Istnieje coraz więcej badań, które wykazują niedobór tych czynników u osób borykających się z tą chorobą.

 

Magnez ma również duże znaczenie w leczeniu zaburzeń lękowych, nerwicy oraz wysokiego poziomu stresu.

Po czym poznać, że magnezu w naszym organizmie jest zdecydowanie za mało? Głównymi objawami jego niedoboru są między innymi:

  • Uczucie niepokoju

  • Nerwica

  • Objawy depresji

  • Zmęczenie

  • Bezsenność

Ważne jest by po magnez sięgały osoby zmagające się ze stresem oraz zaburzeniami emocjonalnymi. Jak się okazuje odpowiednia ilość tego pierwiastka zwiększa naszą odporność na stres, pozytywnie wpływa na nasz nastrój i jest fundamentem dobrego samopoczucia. Magnez ma kluczowe znaczenie w poprawie jakości naszego zdrowia psychicznego.

 

Cynk na uogólniony niepokój.

    Uczucia niepokoju czy lęku doświadczył niemalże każdy z nas. Boimy się w sytuacjach nam nieznanych, nowych, gdy czujemy się zagrożeni. Jest to normalna reakcja w momentach stresujących, wtedy nasze obawy są adekwatne do realiów i przejściowe. Wszystko zmienia się gdy niepokój przyjmuje charakter chroniczny i  jest niewspółmierny do zaistniałej sytuacji.

Zespół lęku uogólnionego inaczej zwany GAD (Generalized anxiety disorder) to zaburzenie psychiczne klasyfikowane jako zaburzenie lękowe. Jego nadrzędnym objawem jest uporczywy lęk niezwiązany z żadnym konkretnym wydarzeniem czy sytuacją. Lęk ten jest nieadekwatny do realnych, ewentualnych zagrożeń.

Najnowsze badania nad tym zaburzeniem wykazują, że osoby na nie cierpiące mają znaczny niedobór cynku w organizmie. Zjawiskiem tym zajęli się badacze z Research Institue. Ich badanie potwierdziło związek między deficytem tego minerału a występowaniem chronicznego niepokoju. U osób tych zastosowano suplementy bogate w cynk. Wyniki tej terapii przyniosły znaczne efekty. Cynk jest bardzo istotnym pierwiastkiem w naszym organizmie, ponieważ determinuje on prace neuroprzekaźników. Jego optymalny poziom jest bardzo ważny dla jakości naszego samopoczucia.

Jakie witaminy na stres?

    Stres jest ewolucyjnie uwarunkowaną reakcją na sytuacje nam zagrażające. Wprowadza nasz organizm w stan gotowości do działania.  W psychologii nazywany jest stanem „walcz lub uciekaj”, a jego głównym zadaniem jest obrona przed niebezpieczeństwem. Stres jest potrzebny, bowiem ostrzega nas w sytuacjach trudnych, dzięki temu mobilizuje do działania i zapewnia ochronę.

 

Witaminy z grupy B biorą udział w produkcji substancji odpowiedzialnych za poczucie szczęścia.

Coraz częściej obserwuje się, że u wielu osób stres przyjmuje postać długotrwałą , przez co negatywnie wpływa na codzienne funkcjonowanie. Okazuje się, że u podłoża występowania tego stanu mogą leżeć niedobory podstawowych witamin i minerałów.

Jednym z nich są wspomniane już wcześniej witaminy z grupy B, które biorą udział w metabolizmie neurotoksyn, przez co regulują uczucie niepokoju. Są również odpowiedzialne za zmniejszanie poziomu lęku.

 

Ważna z punktu widzenia regulacji poziomu stresu jest również witamina C.

To ona odgrywa istotną rolę w regulacji wydzielania kortyzolu, inaczej zwanego hormonem stresu. Zaleca się by w sytuacjach zwiększonej ekspozycji na stres przyjmować zwiększoną dawkę tej witaminy.

 

Poziom stresu zależy od występowania podstawowych pierwiastków w organizmie.

Mam tutaj na myśli wapń, potas, magnez, cynk i żelazo. Ich niedobory wpływają między innymi na poczucie senności, zmęczenia czy wzrostu poziomu adrenaliny. To wszystko może powodować nadmierną reakcję stresową organizmu.

 

Niedobór żelaza jako jeden z powodów senności i zmęczenia.

    Nie od dziś wiadomo, że żelazo jest jednym z najważniejszych pierwiastków w naszym organizmie. Jego deficyt to podstawowa przyczyna małej ilości hemoglobiny we krwi, co skutkuje anemią, zwaną inaczej niedokrwistością. Objawy niedoboru żelaza są dosyć uciążliwe, bardzo negatywnie wpływają na nasz dobrostan psychiczny. Jednak zdarza się, że są przez nas bagatelizowane. Mowa tu o chronicznym poczuciu zmęczenia i senności. Często przyczyn w tego typu dolegliwościach dopatrujemy się w przepracowaniu, życiu w ciągłym stresie czy nadmiarze obowiązków w domu. Okazuje się, że źródło problemu może leżeć zupełnie gdzie indziej.

 

Pierwiastki, minerały i witaminy mają znaczny wpływ na nasze zdrowie psychiczne.

Ich niedobory mogą w poważny sposób zaburzyć naszą równowagę i wygenerować późniejsze problemy z ogólnym dobrostanem.

Skąd te niedobory?

    Dieta powinna być głównym źródłem pokrywającym zapotrzebowanie na  te składniki. Niestety praktyka wygląda zupełnie inaczej. Na co dzień jesteśmy narażeni na wpływ bardzo wielu czynników obniżających ich poziom. Mam tutaj na myśli specyficzny dla naszych czasów styl życia w pośpiechu, brak wystarczającej ilość snu, nieregularne odżywianie, używki. Jakość spożywanych przez nas produktów również daje wiele do życzenia. Modyfikowana i przetworzona żywność, duża dostępność fast foodów oraz tak zwanego śmieciowego jedzenia, kawa, napoje energetyzujące, alkohol czy papierosy. To wszystko przyczynia się do wypłukiwania z naszego organizmu tak ważnych pierwiastków i minerałów jak magnez, wapń, potas, cynk, żelazo oraz witamin. Ten efekt potęgują dodatkowo przyjmowane przez dużą część z nas leki czy preparaty na przykład antybiotyki oraz leki antykoncepcyjne.

    Jak widać obecnie sama dieta nie jest wystarczająca by zapewnić nam odpowiednie ilości ważnych dla nas mikroelementów. W dzisiejszym pożywieniu coraz  trudniej o potrzebne nam pierwiastki. Wynika to również z faktu znacznego zanieczyszczenia gleb, wód i powietrza.

 

Co więc zrobić by ustrzec się przed niedoborami?

 

Suplementy jako ochrona naszego zdrowia psychicznego

    Jak pisałam wyżej określone pierwiastki i minerały mają wpływ na nasz dobrostan psychiczny, a ich niedobory mogą realnie wpływać na nasze samopoczucie oraz zwiększać ryzyko zaburzeń i chorób psychicznych. Dzisiejsza dieta nie jest wystarczająca by zapewnić optymalną ilość tych składników.  Dlatego tak ważna jest suplementacja. Ona zapewni nam odpowiednią ilość określonych witamin i mikroelementów, dzięki czemu zmniejszy ryzyko między innymi problemów psychicznych.

Wiadomo, że magnez oraz witamina B w znaczny sposób wpływają na nasz nastrój i samopoczucie, sprawiają, że jesteśmy spokojniejsi, pomagają w walce z nerwami. Dlatego tak ważne jest by w naszym organizmie pierwiastki te były w odpowiedniej ilości.

 

Psychoterapia przede wszystkim

    W utrzymaniu zdrowia psychicznego witaminy i minerały pełnią bardzo istotną funkcje. Regulują pracę neuroprzekaźników oraz wpływają na działanie wielu układów i narządów. Bardzo ważne jest by przyjmować je profilaktycznie, co pomoże zapobiec ich niedoborom. Warto jednak pamiętać, że w sytuacji gdy już pojawi się choroba psychiczna podstawową i niezastąpioną formą leczenia jest terapia farmakologiczna i psychoterapia. Te formy pomocy dysponują odpowiednimi narzędziami by przywrócić dobrostan psychiczny i stan równowagi. Witaminy i minerały w takich przypadkach stosuje się jako element wspomagający.

 



Autor
Paulina Pawełczyk
Zobacz profil

KONSULT.EXPERT
TWÓJ OSOBISTY
SPECJALISTA ONLINE

najnowsze artykuły