Najczęstsze błędy popełniane w żywieniu małych dzieci




17 lip , Paulina Pawełczyk
Tagi: Dieta dla dzieci,


Dzieci muszą jeść zdrowo. Oczywiste jest, że odpowiednio zbilansowane posiłki są im niezbędne do prawidłowego rozwoju i utrzymania odporności. Często spotykam się z przekonaniem, że im dziecko więcej zje tym jest zdrowsze, lub zdrowe dziecko to “okrągłe dziecko” . Z drugiej strony obserwuję również sytuacje, w których rodzice mają problemy z żywieniem i karmieniem swoich dzieci.Twierdzą, że ich pociechy nie chcą jeść, lub jedzą bardzo mało.

Niestety zarówno pierwsza jak i druga opcja mogą być wynikiem błędów żywieniowych, które dorośli popełniają już od najwcześniejszych lat dziecka. Jak pokazują badania aż 54,5% dzieci jest nieprawidłowo odżywianych z czego u 27,5% dzieci diagnozuje się  różnego rodzaju niedobory, a u drugiej połowy z nich nadwagę i otyłość.

Nieprawidłowe odżywianie dziecka zazwyczaj wynika z nieodpowiednich nawyków żywieniowych w domu oraz złego podejścia do jedzenia przez rodziców, ale też dziadków. Zdarza się również, że w domach brakuje wiedzy na temat tego jak ważne jest jedzenie w prawidłowym rozwoju i co jest zdrowe dla dzieci, a co nie.

 

3 najczęściej popełniane błędy żywieniowe u dzieci.

 

Błąd 1. Nieprawidłowy rytm żywienia i brak zwyczajów żywieniowych.

 

W żywieniu człowieka bardzo ważne są nawyki, które wypracowujemy już od najmłodszych lat. Niemalże wszystkie zwyczaje żywieniowe wynosimy z domu. Dlatego tak ważne jest, aby od samego początku kształtować prawidłowe i zdrowe nawyki odżywiania u naszych dzieci. Jak pokazują badania w bardzo wielu domach w  tej kwestii popełniane są błędy. Do najczęstszych należą:

  • brak pierwszego i drugiego śniadania

  • podjadanie

  • nieregularność w posiłkach

  • zbyt długie przerwy między posiłkami

Regularność posiłków to podstawa zdrowej i zbilansowanej diety. Bez tego nasze dziecko nie nauczy się prawidłowo dbać o swoją dietę.

 

Błąd 2. Źle zbilansowane posiłki.

 

Zdarza się to coraz i jest to bardzo niepokojąca wiadomość. Nasze dzieci w dużej mierze nie dostają w posiłkach  tyle składników, witamin i minerałów ile potrzebują. A to w najmłodszych latach jest niezmiernie ważne. W polskich domach problem jest z:

  • za małym spożyciem warzyw , owoców, produktów mlecznych i zbożowych

  • za dużym spożyciem cukru, słodyczy, słodzonych napojów gazowanych, produktów przetworzonych

  • karmieniem dzieci niezmiennymi, powtarzającymi się produktami

 

Błąd 3. Zła wartość odżywcza  dziecięcych posiłków.

 

Okazuje się, że najwięcej energii dzieci czerpią z cukrów i tłuszczów, a zdecydowanie za mało z węglowodanów złożonych. W posiłkach obserwuje się również niską zawartość błonnika oraz niektórych składników mineralnych.

 

Kto kształtuje nawyki żywieniowe u dzieci?

 

Tak jak wspomniałam wcześniej nawyki żywieniowe są kształtowane już od najmłodszych lat. Wzorce pobieramy z wielu środowisk. Są to różne instytucje takie jak żłobki, przedszkola, szkoły, poradnie, przychodnie.

Jednak w  kształtowaniu nawyków żywieniowych u dzieci kluczową rolę odgrywają rodzice.  To oni regulują rytm żywieniowy swojego dziecka, wyznaczają godziny posiłków, wielkość dań, miejsce ich spożywania. Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych już od najmłodszych lat jest niezmiernie ważne, ponieważ nawyki te zostają z nami praktycznie przez całe życie. Im jesteśmy starsi tym trudniej je zmienić.

 

Jak wykształcić prawidłowe nawyki żywieniowe u swojego dziecka?

 

Wielu rodzicom może spędzać to sen z powiek, jednak wystarczy kilka drobnych trików aby nasze dzieci nauczyły się jak jeść zdrowo i dobrze.

 

#1. Jedzmy posiłki o określonych porach dnia . Czas jedzenia, to czas jedzenia,  a nie zabawy, spaceru czy odpoczynku. Ważne abyśmy dbali o to, by dziecko podczas spożywania  posiłków skupialo swoja uwagę na jedzeniu, a nie na oglądaniu telewizji. Przyjmowane posiłków nie może odbywać się przy okazji robienia czegoś innego. Musi być to świadomy proces.

 

#2 Jedzmy przy wspólnym stole.  Jedzenie zbliża ludzi i pomaga nawiązywać relacje. Wspólne spożywanie posiłków to czas, który można wykorzystać na rozmowę, bycie razem oraz celebrację chwili. Dzięki temu dziecko dostaje informacje, że jedzenie jest ważną czynnością w domu, którą należy szanować.

 

#3. Dajmy dziecku wybór. Często rodzice mają poczucie, że sami lepiej wiedzą co lubi ich dziecko i co dla niego lepsze. Jednak takie postawy potrafią rodzić opór i niechęć. Dlatego warto dać dziecku wybór, np dwóch produktów, które chciałaby zjeść,  Nasza pociecha poczuje, że może sama kreować swoje posiłki i ma na nie wpływ.

 

#4 Zabierajmy dzieci na zakupy. Wiele rodziców pewnie teraz łapie się za głowę, bo dzieci na zakupach potrafią kupić na sobie całą uwagę. Warto jednak czasami je zabrać i pozwolić im wybrać te produkty, które chciałyby zjeść ( oczywiście z tych zdrowych) Dzięki temu później, gdy dziecko nie chce jeść możemy powołać się na to, że samo wybrało w sklepie dany produkt.

 

#5. Tworzymy kolorowe posiłki. Dzieci to w dużej mierze wzrokowcy. Uwielbiają kolory. Możemy serwować im dania na kolorowych talerzach, z kolorowymi sztućcami i serwetkami. Warto też nazywać potrawy, np od postaci z bajek. Dziecko może odmówić koktajlu z kiwi, ale z chęcią wypije koktajl Shreka :)

 

#6 Nie zmuszajmy dziecka do jedzenia. Pamiętajmy: zdrowego dziecka nie da się zagłodzić. Dzieci doskonale wiedza kiedy są głodne. Jeżeli w naszej opinii dziecko zjadło za mało obiadu, nie dawajmy mu serka lub chrupka za 15 min. podjadanie nie  jest najlepszym pomysłem. Pozwólmy dziecku zgłodnieć. Wówczas z apetytem zje kolację.

 

Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci  nie jest proste. Potrzebna jest do tego zaangażowanie i duża wiedza odnośnie produktów, ich składów, wartości odżywczych. Dlatego przydatna może okazać się pomoc dietetyka. Dobrym rozwiązaniem może być konsultacja dietetyczna online. To łatwy i szybki dostęp do specjalisty przez internet. Podczas konsultacji online można porozmawiać o trudnościach żywieniowych i wspólnie z ekspertem ustalić plan działania

Pamiętajmy im więcej zdrowych nawyków żywieniowych w naszym domu, tym większe prawdopodobieństwo, że dziecko będzie stosowało je w dorosłym życiu, a to pomoże mu utrzymać zdrowie, dobrą formę i prawidłową wagę.



Autor
Paulina Pawełczyk
Zobacz profil

KONSULT.EXPERT
TWÓJ OSOBISTY
SPECJALISTA ONLINE

najnowsze artykuły