Jak zmotywować się do zmiany?




16 wrz , Monika Rąba
Tagi: Asertywność,


Każdy z nas odczuwa czasami brak chęci do działania. Ponadto, działanie nieustająco wiąże się ze zmianą, a ta jest dla nas często wielką niewiadomą. Jak więc odnaleźć w sobie motywację? Można oczywiście skorzystać z pomocy psychologicznej, jednak zanim zdecydujemy się na ten krok warto wypróbować poniższe sposoby.

 

Zacznijmy od tego czym jest motywacja.

 

Motywacją nazywamy stan gotowości organizmu do podjęcia określonego działania. Osoba zmotywowana czuje, że chce wykonać konkretne zadanie lub osiągnąć dany cel. W psychologii wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje motywacji – wewnętrzną i zewnętrzną. Ta pierwsza ma ogromną moc. Czynnikami napędzającymi działanie są wówczas nasze cele, pragnienia i potrzeby. Natomiast motywacja zewnętrzna skupia się na popychaniu nas do działania ze względu na warunki zewnętrzne, np. kary i nagrody.

Siła naszej motywacji jest zwykle bardzo chwiejna, dlatego musimy stale i aktywnie zabiegać o jej wysoki poziom. Jest to szczególnie ważne w sytuacji podjęcia wysiłku zmiany w naszym życiu, który zawsze wiąże się z pewnym poczuciem ryzyka i niepewności. Co zrobić, aby nie stracić motywacji już na starcie?

#1

Kiedy chcesz zmiany warto odpowiedzieć sobie na kluczowe pytanie - czym ona dla Ciebie jest oraz jaki masz cel do którego dążysz. Nie ma nic bardziej demotywującego niż niedoprecyzowany kierunek działania. W jego jasnym określeniu niezawodna jest analiza SMART.  Weź kartkę papieru i zapisz na niej swoje cele. Następnie sprawdź czy spełniają one wszystkie 5 warunków dobrze sformułowanego celu. Jeśli któreś kryterium nie jest spełnione, przekształć swój cel, tak aby był odpowiednio sprecyzowany.

Dobry cel powinien być:

  • Specific – skonkretyzowany, jasny i zrozumiały

  • Measurable – mierzalny

  • Achievable – osiągalny, realny do zrealizowania

  • Relevant – istotny, odzwierciedlający Twoje wartości

  • Time-bound – określony w czasie

#2

Kiedy cel jest już prawidłowo określony należy zacząć działać. Warto jednak pamiętać, że wysoki poziom motywacji towarzyszy ludziom na samym początku drogi. Kiedy emocje opadną, musisz znaleźć energię, aby dodatkowo się zmotywować. Jak jej szukać?

  • Skupiaj się na efektach swojej pracy i pozytywnych informacjach zwrotnych. To ważne, aby podzielić swoje działania na małe kroki zwieńczone drobnymi sukcesami, które pozwolą Ci na nowo cieszyć się z wykonywanego działania.

  • Pamiętaj o pozytywnym nastawieniu i zdroworozsądkowym myśleniu. Unikaj generalizacji w sytuacji porażek oraz walcz z niską samooceną.

  • Kiedy tracisz siły, przypomnij sobie ciężkie sytuacje, w których pomimo trudności potrafiłeś się zmotywować do działania i zakończyć je sukcesem.

  • Pamiętaj o celu do którego dążysz. Możesz go sobie wizualizować, zapisać na kartce i powiesić nad łóżkiem.

  • Od czasu do czasu przypominaj i odpowiadaj sobie na nowo na dwa bardzo ważne pytania:

  1. Co będzie jeśli teraz polegnę i nic nie zmienię?

  2. Co będzie jeśli dam radę i będę dalej działał?

#3

Mimo tego jak ważna jest motywacja wewnętrza nie można zapominać, że motywacja zewnętrzna również może stać się pomocnym narzędziem w realizacji naszych zamiarów. Jak ją wykorzystać?

 

  • Nagradzaj się za zakończoną pracę. Małe codzienne przyjemności pozwolą Ci odzyskać siły i nabrać energii do dalszego działania.

  • Znajdź osobę, która będzie Cię wspierała w realizacji zmiany. Jeśli nie masz zaufanego przyjaciela, może to być nawet psycholog online.

  • Poszukaj wokół siebie osoby, które osiągnęły swoje życiowe cele. Znajdź w Internecie inspirujące wywiady i wypowiedzi ludzi sukcesu. Zastanów się co oni mieli w sobie takiego, co pozwoliło im zajść tak daleko.

#4

Jeśli mimo wszystko nadal masz trudności w odnalezieniu motywacji, pamiętaj, że w Internecie znajduje się wiele profesjonalnych porad psychologicznych, które mogą okazać się bardzo pomocne. Jeśli cenisz sobie indywidualne podejście, pomocna może okazać się także konsultacja psychologiczna online z dobrym psychologiem lub coachem.

„Najtrudniejsze jest zdecydowanie się na działanie. Reszta to już tylko kwestia wytrwałości.” [Amelia Earhart]

 

Bibliografia: 

Franken E.R.(2012). Psychologia motywacji.Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.



Autor
Monika Rąba
Zobacz profil

KONSULT.EXPERT
TWÓJ OSOBISTY
SPECJALISTA ONLINE

najnowsze artykuły