Jak wykształcić zdrowe nawyki żywieniowe?




19 lip , Monika Rąba
Tagi:


W pierwszych latach życia, kiedy jesteśmy zupełnie zależni od rodziców, kształtują się nasze nawyki żywieniowe, które determinują późniejsze wybory oraz preferencje smakowe. Nie zawsze jednak przyzwyczajenia z najmłodszych lat są tymi, które powinniśmy kultywować w dorosłości.

 

Co to jest nawyk?

 

Nawyk jest to zautomatyzowana czynność, którą nabywa się w wyniku powtarzania. Nawykiem jest więc zarówno jazda na rowerze, mycie zębów przed snem, jak i wsypywanie dwóch łyżeczek cukru do herbaty. Gotując po raz setny naszą ulubioną potrawę nie musimy zastanawiać się nad kolejnymi punktami z przepisu, wykonujemy je automatycznie. Nawyki są więc bardzo potrzebne. Pozwalają one odpocząć naszemu mózgowi oraz zabezpieczyć zasoby koncentracji, aby móc je wykorzystać w sytuacjach, które tego naprawdę wymagają.

 

Ile czasu wykształca się nawyk?

 

Powtarzana wielokrotnie czynność staje się nawykiem dopiero po około jednym miesiącu. Dlatego bardzo ważnym jest, aby nie wprowadzać od razu wielu nowych nawyków, lecz skupić się na jednym lub dwóch najważniejszych. W przeciwnym wypadku, mogą one zostać słabo wykształcone, a wtedy wzrasta prawdopodobieństwo powrotu do wcześniejszych, niepożądanych przyzwyczajeń. Stąd też tak wielu ludzi doświadcza „efektu jojo” po przejściu na krótkotrwałe diety odchudzające, które mają dać szybki efekt. Po zrzuceniu zbędnych kilogramów, osoby te wracają do starych nawyków żywieniowych, a wraz z nimi do starej wagi.

 

Od czego zacząć zmianę nawyków żywieniowych?

 

 

Poniżej przygotowałam krótki schemat działania, który może w tym pomóc.

 

  1. Weź kartkę papieru i spisz wszystkie nawyki żywieniowe, które mogą być dla Ciebie szkodliwe. Może regularnie jadasz w fast-foodach lub jedynym źródłem Twoich płynów są napoje wysokosłodzone? Jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy na ten temat, skorzystaj z usług dobrego dietetyka.

  2. Kiedy już skończysz swoją listę, ustal priorytety i wybierz ten nawyk, którego naprawdę chcesz się pozbyć w pierwszej kolejności. Pamiętaj o zasadzie – nie wszystko naraz.

  3. Nawyku nie da się oduczyć, ale możesz go przekształcić na inny, zdrowszy. Dlatego, znajdź dla niego zamiennik. Jeśli, przykładowo, Twoim problemem jest podjadanie słodkości, zapoznaj się z przepisami na tzw. zdrowe słodycze.

  4. Warto rozłożyć nawyk na czynniki pierwsze, tak by można było go przekształcać stopniowo. Jeżeli więc, głównym źródłem Twojej diety jest wysokoprzetworzona żywność, a planujesz rozpocząć samodzielne przygotowywanie posiłków z produktów naturalnych, zaplanuj poszczególne etapy działania. Najpierw, zapoznaj się z podstawami zasad zdrowego odżywiania, by następnie znaleźć proste, ale interesujące przepisy kulinarne, które ostatecznie samodzielnie wykonasz we własnej kuchni.

Podsumowanie

Przy kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych najgorszym co może spotkać człowieka jest słomiany zapał oraz oczekiwanie, że zmienimy nasz sposób odżywiania w zaledwie kilka dni. Należy pamiętać, że potrzebujemy czasu, cierpliwości, wytrwałości oraz dobrego planu działania zgodnego z zasadą małych kroków. Wyznaczenie sobie drobnego celu, by następnie każdego dnia podnosić poprzeczkę gwarantuje pozytywną oraz trwałą zmianę w naszym odżywianiu, co stanowi klucz do zdrowego i skutecznego odchudzania.



Autor
Monika Rąba
Zobacz profil

KONSULT.EXPERT
TWÓJ OSOBISTY
SPECJALISTA ONLINE

najnowsze artykuły