Jak przekształcić kłótnię w konstruktywne rozwiązywanie sporów?




07 paź , Elwira Chrusciel
Tagi: Trudności w bliskich związkach i relacjach, Trudności w relacjach rodzinnych, Trudności w komunikacji,


Konflikty są wpisane w relacje międzyludzkie. W dalekiej ‘zwierzęcej’ przeszłości walczyliśmy o przetrwanie dla siebie i swoich rodzin, o terytorium (z innymi ludźmi, zwierzętami, przyrodą). Kłótnie między ludźmi są rodzajem współczesnych walk, naszą naturalną reakcją na poczucie zagrożenia – choć dzisiaj zazwyczaj nie chodzi o zagrożenie zdrowia czy życia, ale naszego dobrego samopoczucia, uznanie naszych racji, przekonań, poszanowanie naszych praw czy granic.

 

Kłótnia Waszym sprzymierzeńcem.

 

Konflikt między ludźmi nie musi być niszczący, a nawet może pomóc relacje budować. Dzieje się tak wtedy, gdy jesteśmy świadomi swoich uczuć, procesów myślowych, mechanizmów obronnych, przekonań, ograniczeń, a sytuacje konfliktowe potraktujemy jako sygnały, że dzieje się coś, co domaga się uwagi czy naprawy. Jednym słowem im bardziej jesteśmy świadomi siebie, tym lepsze budujemy relacje z innymi. Jeśli chcesz lepiej poznać siebie, nie ma lepszego i wygodniejszego sposobu niż rozmowa z psychologiem online .

 

Weź sytuację konfliktową pod lupę.

 

W kłótni zawsze o coś chodzi, walczysz z drugą  osobą o coś konkretnego, ważnego dla obu lub tylko jednej ze stron. Warto wtedy zastanowić się, co kryje się za tymi wszystkimi silnymi emocjami, niemiłymi słowami, które często wyrzucamy z siebie jak pociski z karabinu podczas kłótni.
Jeśli masz poczucie, że w Twoim życiu konfliktów jest wiele, są one długotrwałe, jest możliwe, że to co słychać i widać na zewnątrz to tylko czubek góry lodowej.  Niewidoczne dla oczu pozostają np. niemiłe skojarzenia, wspomnienia, skrywane emocje, obawy. Gdy pomimo tego, że próbujesz zrozumieć sytuację (zastanawiając się, czy tu chodzi o Ciebie, Twoje wybory, a może po prostu masz „pecha do ludzi”), nie znajdujesz sposobu na to, by zejść z wojennej ścieżki, rozważ konsultację z psychologiem online. Rozmowa ze specjalistą pomoże Ci odkryć, w czym tkwi problem i jak możesz wypełnić swoje życie większą dawką równowagi i spokoju.

 

Konflikty szkodzą zdrowiu

 

Sytuacje konfliktowe są bolesne, bo zazwyczaj dotyczą ważnych dla Ciebie ludźmi (kogoś z rodziny, „drugiej połówki”, przyjaciela, znajomego, współpracownika, sąsiada). Częste i długotrwałe konflikty odbijają się na Twoim zdrowiu. Zaczynasz doświadczać przewlekłego stresu, w wyniku czego poziom kortyzolu (hormonu stresu) we krwi wzrasta, spada stężenie serotoniny i dopaminy w mózgu (hormonów szczęścia). Może to doprowadzić do arytmi serca, nadciśnienia tętniczego, zaburzenia gospodarki lipidowej, podnosić poziom cholesterolu, powodować wrzody, ból brzucha, jesteśmy narażeni na częstsze infekcje, napięciowe bóle głowy. Dlatego warto nauczyć się zarządzać pojawiającym się w Twoim życiu konfliktami.

 

Jak kłócić się konstruktywnie?

 

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak przekształcić kłótnię w konstruktywne rozwiązywanie sporów. Pomogą Ci one w kryzysowej sytuacji zbudować most porozumienia, który zamiast dzielić jak mur (stworzony z obraźliwych słów, pretensji, milczenia, krzyku itp.), połączy Ciebie i osobę, z którą jesteś w konflikcie.

 

Wybierz odpowiedni moment na rozmowę.

 

Gdy pojawia się sytuacja konfliktowa (po raz pierwszy lub kolejny raz), to zwykle chodzi o coś więcej niż problem, który jest pretekstem do kłótni. Zjawia się on zawsze w towarzystwie silnych emocji. To z nimi dodatkowo potrzebujesz się uporać, więc warto nauczyć się oddzielać je od przedmiotu kłótni.

Gdy czujesz wobec kogoś dużą złość, to z powodzeniem możesz przyjąć, że jest to najgorszy moment, żeby rozmawiać o problemie. Pamiętaj, że gniew ogranicza Twoją zdolność do jasnego myślenia, empatii. Dlatego jeśli coś spowoduje w Tobie silne negatywne emocje, poczekaj do momentu, gdy opadną. Uspokój się, zanim zdecydujesz się o tej sytuacji rozmawiać. Zastanów się, dlaczego ta konkretna sytuacja wywołała w Tobie tak silne emocje. W przeciwnym wypadku będzie miała miejsce kłótnia, w trakcie której nie będą miały znaczenia czyjekolwiek racje, a uwaga zostanie skupiona np. na tym, że krzyczysz, a nie na meritum sprawy (na czym Ci zależy).
 

Naucz się zarządzać swoim gniewem

 

Każdy ma swój własny sposób na uspokojenie się – zastanów się co działa na Ciebie i postaraj się stosować te metody w kryzysowych momentach.
Gdy czujesz, że ogarniają Cię silne emocje nie opuszczaj dyskusji/nie odchodź bez słowa trzaskając drzwiami, ponieważ może to być dla drugiej osoby raniące. Zamiast tego powiedz, że czujesz duże zdenerwowanie związane z tą sytuacją i potrzebujesz czasu by ochłonąć, dlatego zależy Ci na odłożeniu rozmowy na inny termin.

Opanowanie emocji pozwoli Ci komunikować swoje potrzeby bez używania gróźb, zastraszania czy prób kontrolowania drugiej osoby. Jeśli czujesz, że masz problem z kontrolowaniem swoich emocji, skontaktuj się z psychologiem online.

 

Bierz odpowiedzialność


Staraj się prowadzić rozmowy z innymi, także te trudne, z szacunkiem. Być może masz powody myśleć, że ktoś Cię skrzywdził, czy niesprawiedliwie potraktował, ale to nie usprawiedliwia sposobu, w jaki Ty się zachowasz, jak Ty zareagujesz.
Dlatego zawsze staraj się:

  • Pilnować grzecznościowego tonu;

  • Nie podnosić głosu;

  • Koncentrować się w rozmowie na tym jak się czujesz w tej sytuacji, a nie jaki ktoś jest i co Ci zrobił;

  • Mieć gotowość do przeproszenia za to, za co Ty w tym konflikcie ponosisz odpowiedzialność;

  • Zamiast robić wyrzuty, wyciągać przeszłość, postaraj się skupić na możliwych sposobach rozwiązania problemu. Warto zapytać drugiej strony o jej propozycje.

 

Co jest problemem?

 

Uspokojenie sprawi, że problem działania pod wpływem emocji zostanie rozwiązany, ale aktualny pozostanie ten, który sprawił, że zaczęły one szaleć. Oceń, czy problem, który tak Cię zdenerwował jest wart poświęcenia mu więcej uwagi (pozostawienie skarpetek na podłodze być może przestało jawić się jako duży problem, ale już poczucie, że od tygodni nie znajdujecie dla siebie czasu może okazać się czymś, o czym warto rozmawiać). Pamiętaj, że konflikt nie pojawił się po to, żebyście mogli pokrzyczeć. Oznacza jedynie, że ujawniły się między Wami różnice, które wymagają omówienia/rozwiązania.  Rozmowa pomoże Wam zrozumieć wzajemne obawy, oczekiwania, a także ustalić plan działania, który będzie pracował na korzyść Waszej relacji.
 

Nie walcz – współpracuj.


Pomyśl o czekającej Was rozmowie jak o współpracy nie walce. Walka oznacza, że dwie osoby stają przeciwko sobie. Z walki wychodzimy tylko jako wygrani lub przegrani.  Natomiast efektem dobrej współpracy jest to, że obie strony mają poczucie, że wygrały. Kluczem do tego jest postawa dążąca do wzajemnego zrozumienia. Zrozumienie obaw swoich i drugiej strony otwiera relacji drogę do rozwoju i znalezienia satysfakcjonującego rozwiązania.
 

Skuteczna komunikacja.


Rozmowa to nie tylko możliwość wypowiedzenia swoich argumentów, ale także wysłuchanie argumentów drugiej strony. Podczas rozmów na trudne tematy często możesz np. nie słuchać tego, co mówi druga osoba, lecz oczekiwać na konkretny typ informacji, przygotowywać własne argumenty, wyszukiwać słabości drugiej strony („zbieranie amunicji”), domyślać się zamiast słuchać i pytać; porównywać się, osądzać, docinać sobie, dowodzić własnych racji.

Skuteczna komunikacja to prawdziwa sztuka, jeśli chcesz ją posiąść, możesz skorzystać z dostępnych w Internecie szkoleń, czy też indywidualnej porady psychologa online w celu dowiedzenia się, co Tobie przeszkadza w stosowaniu się do zasad zdrowej komunikacji.

 

Umiejętna rozmowa o problemie nie załatwi wszystkiego.


Potrzebna będzie także zmiana działania. Ustalcie jakie macie wobec siebie oczekiwania - które są możliwe do zrealizowania, a które nie. W tym drugim wypadku warto zastanowić się i porozmawiać z drugą stroną o tym, dlaczego zmiana w danym zakresie nie jest dla Ciebie możliwa.

Pomocne bywa zapisanie sobie wszystkich ustaleń, ponieważ pamięć bywa zawodna. Dodatkowo do takiego dokumentu zawsze możecie się odwoływać w przyszłości, gdy pojawią różnice zdań co do wcześniejszych ustaleń.
 

Jeśli wszystkie starania zawiodą – rozważ mediację.


Przyczyny trudności z porozumieniem się między ludźmi mogą być różne. Zdarza się, że pomimo wielu starań i prób nie jesteśmy w stanie znaleźć rozwiązania w trudnej emocjonalnie sytuacji. Jeśli doświadczasz takiego problemu, umów się z drugą stroną konfliktu na mediację. Mediacja jest dobrowolną i poufną metodą rozwiązywania sporów. Strony konfliktu, z pomocą bezstronnego i neutralnego mediatora, samodzielnie dochodzą do porozumienia w spokojnej i bezpiecznej atmosferze.
Możesz umówić się na mediację online – wielu psychologów online ma taką specjalizację.



Bibliografia:

Gajewski K, 2018, Skutki stresu – jak długotrwały stres wpływa na zdrowie?, Wylecz.to
https://wylecz.to/uklad-nerwowy-i-psychiatria/skutki-stresu-jak-dlugotrwaly-stres-wplywa-na-zdrowie/

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/resolution-not-conflict/201306/beware-mistaken-marriage-advice-all-couples-fight

https://www.mediacja.gov.pl/

 



Autor
Elwira Chrusciel
Zobacz profil

KONSULT.EXPERT
TWÓJ OSOBISTY
SPECJALISTA ONLINE

najnowsze artykuły