Czy dieta wpływa na nasze samopoczucie psychiczne?




18 kwi , Paulina Pawełczyk
Tagi:


„Powiedz mi co jesz, a powiem Ci kim jesteś” 

Ta powszechna obecnie sentencja to  słowa francuskiego pisarza Jeana Anthelme Brillat-Savarin. Jest ona bardzo ważna z punktu widzenia psychologii, ponieważ kryje za sobą istotną treść. Sugeruje, że dieta i psychika mogą być wzajemnie powiązane. 

Wiemy, że to co jemy ma znaczenie dla naszego samopoczucia. Jednak większość z nas myśląc o samopoczuciu ma w głowie kondycje fizyczną. Nic dziwnego, gdyż od lat jest nam wpajane, że dieta wpływa na nasz organizm, prace serca, krążenie, budowanie mięśni. Zero wzmianki na temat samopoczucia psychicznego. 

Nasz organizm to nie tylko soma (ciało) ale także psyche (dusza). 

Te dwa obszary wzajemnie na siebie współdziałają, a zaburzenie jednego może negatywnie wpłynąć na działanie drugiego. 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak dieta wpływa na nasz dobrostan psychiczny
  • Dlaczego aspekt psychologiczny jest tak ważny w naszej diecie 
  • Co to jest psychodietetyka 
  • Dla kogo jest psychodietetyk 

 

Dieta, a psychika człowieka 

    Jak wspomniałam wyżej, zazwyczaj jest tak, że dieta kojarzy nam się przede wszystkim ze zdrowiem fizycznym. Okazuje się jednak, że konkretne składniki odżywcze, minerały oraz mikroelementy wpływają, a niekiedy nawet determinują pracę niektórych neuroprzekaźników, a tym samym regulują nasze samopoczucie. 

Czekolada na poprawę humoru

    Takie rozwiązanie stosował niemalże każdy z nas, a już na pewno każda bohaterka filmu czy serialu. W momencie zranienia zajadała się lodami, ciastkami, czekoladą i batonami. To wszystko po to, by poczuć się lepiej. 

Kiedy źle się czujemy, czy jest nam smutno, sięgamy po coś słodkiego. Wystarczy kilka kęsów i życie staje się piękniejsze, a nasze smutki wydają się być irracjonalne. Jak to się dzieje? Czy czekolada rzeczywiście ma magiczną moc? 

To wszystko przez kakao

    Możecie upatrywać się magicznych mocy w kostce czekolady, jednak prawda jest taka, że zawdzięcza ona swoje właściwości kakao, które jak się okazuje może mieć działanie psychoaktywne. Zawiera ono bowiem składniki, które są wydzielane przez nasz organizm podczas snu, relaksu lub uprawiania sportu. Substancje te wpływają na nasze odczuwanie przyjemności. Poza tym czekolada jest po prostu dobra. Jej smak, zapach, aromat sprawia, że czujemy się lepiej.  

 

Człowiek głody, człowiek zły 

    To kolejna maksyma, która sugeruje wpływ diety na nasz nastrój. Jej treść nie jest bezpodstawna, ponieważ istnieje szereg pierwiastków i mikroelementów, których niedobór pogarsza nasze samopoczucie. 

Czy rzeczywiście tak jest? Możemy to łatwo sprawdzić. Wystarczy nie jeść nic do momentu kiedy poczujemy silny głód. Jeżeli już osiągniemy ten stan spróbujmy zaobserwować jakie uczucia nam towarzyszą. Zazwyczaj jest to zmęczenie, brak energii, rozdrażnienie. Mamy trudności ze skupianiem uwagi, znacznie ciężej nam zebrać myśli. To wszystko sprawia, że czujemy się źle, a nasz nastrój obniża się. 

Rodzaj diety jaką stosujemy może również długofalowo wpływać na nasz nastrój. Dzieje się tak za sprawą  substancji zwartych w pokarmie jaki przyjmujemy. Mogą one regulować aktywność neuroprzekaźników, przez co determinują nasze samopoczucie psychiczne. I tak nadmiar lub niedomiar węglowodanów bądź tłuszczów może obniżać nasz nastrój lub powodować jego wahania. 

Dieta a choroby psychiczne 

Zdaję sobie sprawę, że brzmi to groźnie. Istnieje coraz więcej badań, które pokazują, że nieprawidłowa dieta może zwiększać ryzyko wstępowania chorób psychicznych takich jak: depresja, nerwica, zaburzenia lękowe. Głównymi winowajcami są tutaj określone pierwiastki i minerały, a właściwie ich niedobór. Dzieje się tak, ponieważ są one odpowiedzialne za utrzymywanie równowagi wielu neuroprzekaźników, które wpływają na poziom hormonów takich jak dopamina, serotonina czy noradrenalina. Zachwianie ich równowagi może prowadzić do poczucia niepokoju, stresu zaburzeń snu czy poważnych chorób psychicznych. 

Więcej na temat diety i chorób psychicznych znajdziesz tutaj

 

Nawyki żywieniowe są równie ważne

 

Jak się okazuje nie tylko zdrowa dieta wpływa na dobrostan psychiczny. Bardzo ważne dla naszego zdrowia są również odpowiednie nawyki żywieniowe.

Nawyki żywieniowe to między innymi:

  • Sposób przyjmowania posiłków 
  • Odstępy czasowe między kolejnymi posiłkami 
  • Łączenie ze sobą odpowiednich składników odżywczych 
  • Regularne pory jedzenia

 Nie wystarczy jeść zdrowych produktów, warzyw i owoców by czuć się dobrze. 

Nawyki żywieniowe zapewniają nam balans oraz pozwalają zbilansować składniki odżywcze. 

Bo co z tego, że na śniadanie zjemy jogurt z owsianką i bananem jak przez następne 8 godzin nie będziemy jeść nic, a po powrocie do domu włożymy w siebie podwójną porcję makaronu razowego z ciecierzycą i warzywami. Co z tego, że nasze posiłki są zdrowe. Sposób w jaki je przyjmujemy już nie. Efekt jest taki, że mimo iż jemy zdrowe i dobre produkty nie zapewniamy sobie dobrego samopoczucia. 

Jak wspomniałam wcześniej nawyki żywieniowe są tak samo ważne jak dobrze zbilansowana dieta. Jednak dzisiaj, w dobie pośpiechu i nadmiaru obowiązków często zapominamy o nich lub schodzą one na drugi plan. Wiele osób nie ma też świadomości, że sposób w jaki jedzą jest nieodpowiedni. 

 

Psychodietetyka co to takiego?

Psychodietetyka to nauka, która łączy dietetykę i psychologię w taki sposób, by pomagać ludziom w utrzymywaniu odpowiedniej wagi ciała oraz nawyków żywieniowych. I nie chodzi  tylko o rozpisanie jadłospisu i comiesięczny pomiar rezultatów. Psychodietetyk to coś więcej. To specjalista, który porozmawia o trudnościach w utrzymaniu diety zastanowi się nad ich przyczynami, wesprze, pomoże poszukać innych rozwiązań. To ekspert, który pokaże jak radzić sobie w ciężkich momentach, jak pracować nad motywacją. Innymi słowy skupi się nad psychologicznymi aspektami żywienia. 

 

Psychodietetyk. Dla kogo?

Dla każdego. I tu mówię całkiem poważnie. Obecnie panuje przekonanie, że psychodietetycy to niszowa grupa specjalistów, która pomaga tylko osobom z poważnymi zaburzeniami odżywiania. Jest to całkowicie błędne stanowisko. Psychodietetyk jest dla wszystkich osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, ale też dla tych co pragną nauczyć się nie tylko co jeść, ale jak jeść zdrowo. To pomoc dla ludzi mających problemy z postrzeganiem siebie, własnego ciała, mających problem z samoakceptacją. 

Psychodietetyk jest jak każdy inny specjalista, który pomoże rozwiązać Ci swoje problemy. 

Wizyta u psychodietetyka nie jest wstydliwa. Jest normalnym spotkaniem, podczas którego opowiadasz o swoich trudnościach związanych z odżywianiem i Twoim stosunku do tego. Decyzja o udaniu się do tego specjalisty bardzo dobrze o Tobie świadczy. Pokazuje bowiem, że dbasz o siebie, swoje zdrowie i nie boisz się sięgać po pomoc. 

 

Czego spodziewać się na spotkaniu z psychodietetykiem?

Podstawowym narzędziem pracy psychodietetyka jest rozmowa. Zadawanie pytań, zbieranie informacji i wyciąganie wniosków oraz pokazywanie pewnych schematów Twojego funkcjonowania, z których często nie zdajesz sobie sprawy. Psychodietetyk używa też różnych metod mierzących Twój poziom motywacji. Jedną z nich jest skalowanie. To nic innego jak umieszczenie na dziesięciostopniowej skali Twoich aktualnych chęci do wprowadzenia zmiany. Pozwala to monitorować efekty i porównywać motywacje na różnych etapach stosowania diety. Dodatkowo psychodietetyk udzieli Ci wsparcia w dążeniu do celu. 

Jak widzisz nie wygląda to wcale tak źle, a może dużo pomóc w utrzymaniu stałej wagi i zdrowych nawyków odżywiania. A to wszystko sprawi, że będziesz dobrze czuć się sam ze sobą. 

 



Autor
Paulina Pawełczyk
Zobacz profil

KONSULT.EXPERT
TWÓJ OSOBISTY
SPECJALISTA ONLINE

najnowsze artykuły