Chcę porobić nic. Ważna rola odpoczynku.




30 wrz , Klaudia Pawicka
Tagi: Asertywność, Niskie poczucie własnej wartości,


Jesteśmy zmęczeni, zestresowani, rozdrażnieni, ale nadal tkwimy w wirze pracy, nie potrafiąc się z niego wydostać. Wiemy, że mamy dość, że jesteśmy wykończeni, jednak presja nie pozwala nam na choćby odrobinę oddechu. Gdy czujemy się przytłoczeni obowiązkami i natłokiem pracy warto powiedzieć sobie stop. Uwolnijmy się od wyrzutów sumienia i dajmy chwilę oddechu swojej głowie i ciału.

Czym w ogóle jest odpoczynek? Dlaczego odpoczynek jest tak ważny dla zdrowia zarówno psychicznego i fizycznego? Jak odpoczywać, żeby odpocząć?  Jakie są skutki braku odpoczynku?

 

Czym jest odpoczynek?

 

  • Jest podstawową formą spędzania wolnego czasu.

  • Jest przerwą w jakimś wysiłku dla nabrania sił.

  • Jest czasem poświęconym na pozbycie się zmęczenia, poprzez oddawanie się czynnościom, jakie sprawiają przyjemność.

  • Jest dostarczaniem organizmowi momentów wytchnienia umożliwiającym utrzymanie równowagi.

  • Jest to również relaks fizjologiczny, czyli taki, w którym mamy rozluźnione mięśnie i jesteśmy wolni od emocji.

  • Dla każdego może oznaczać coś innego, jedni lubią spędzać czas wolny aktywnie, inni biernie, jedni z przyjaciółmi lub rodziną, inni zupełnie sami.

 

Dlaczego odpoczynek jest ważny?

 

  • Motywuje do działania

  • Umożliwia łatwiejsze radzenie sobie ze stresem

  • Pozwala na bycie bardziej produktywnym w trakcie pracy

  • Daje szansę na harmonię w życiu

  • Pogłębia relacje

  • Rozwija kreatywność

  • Przynosi równowagę, zdrowie

  • Podnosi samoocenę

  • Umożliwia wgląd we własne potrzeby

 

Jak odpoczywać, żeby odpocząć?

 

Jak już wcześniej wspomniałam ile ludzi, tyle sposobów na relaks, jednak istnieje parę podstawowych zasad produktywnego odpoczynku.

  • Znajdź coś, co Tobie sprawia przyjemność.

  • Nie myśl o niczym, o czym nie musisz, zwłaszcza o pracy. Chwila relaksu należy Ci się bez względu  na to ile masz przed sobą pracy i ile musisz zrobić za innych.

  • Wyłącz telefon. Nie pozwalaj zakłócić swojego zasłużonego spokoju.

  • Pomedytuj. Medytacja pozwala nam na uwolnienie się od emocji i rozluźnienie mięśni.

  • Daj sobie czas. Nie spiesz się nigdzie.

  • Korzystaj z czasu dla Ciebie, Twój organizm będzie Ci wdzięczny.

  • Zdrzemnij się. Już 6-minutowa drzemka wspomaga procesy pamięciowe, 30- minutowa zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca.

 

Jakie są skutki braku odpoczynku?

 

  • Złe samopoczucie

  • Rozdrażnienie

  • Wyczerpanie

  • Wypalenie zawodowe

  • Stres

  • Napięcia mięśniowe

  • Bóle somatyczne

 

W obecnych czasach niestety coraz trudniej nam odpoczywać. W zabieganym świecie, pełnym pogoni za środkami do życia nie znajdujemy czasu na chwilę relaksu. Jesteśmy narażeni na stres, który powoduje napięcia mięśniowe i gorsze samopoczucie. Nie bójmy się dać sobie chwili na odpoczynek. Relaks jest tak samo ważny dla naszej kondycji psychicznej jak praca. Jeżeli nie dajemy sobie prawa do odpoczynku lub nie wiemy jaki jego rodzaj będzie dla nas najlepszy, warto zgłosić się po poradę do psychologa. Pomocne mogą okazać się konsultacje psychologiczne online lub czat z psychologiem przez internet. Taka forma kontaktu zapewnia łatwy dostęp do rozmowy ze specjalistą.

 

Biliografia:

Heszen, I., Sęk, H. (2011). Zdrowie i Stres. Psychologia Akademicka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/135-zdrowie-i-choroba/1496-odpocznij-wycofaj-sie-naladuj-akumulatory-wanda-sztander.html

 

 



Autor
Klaudia Pawicka
Zobacz profil

KONSULT.EXPERT
TWÓJ OSOBISTY
SPECJALISTA ONLINE

najnowsze artykuły